لب دریا


چند وقتیه با این ترانه داریوش زندگی میکنم...

"...

خونه هامون پر نرده،
پشت هر پنجره پرده

قفسا پر پرنده،
لبای بدون خنده

...
کاش تو قحطی شقایق
بشینیم توی یه قایق

بزنیم دِلو به دریا
من و تو تنهای تنها

اونقده میریم که ساحل،
از من و تو بشه غافل

قایقو با هم میرونیم
اونجا تا ابد میمونیم

جایی که نه آسمونش، نه صدای مردمونش
نه غمش نه جنب و جوشش، نه گُلای گُل فروشش
مثل اینجا آهنی نیست.

پس ببین یادت بمونه، کسی هم اینو ندونه
زنده بودیم اگه فردا، وعده ما لب دریا..."
***
پا نوشت
1-فیلم کافه ترانزیت رو خیلی دوست داشتم. شما هم اگه ندیدید، حتما ببینید.
2-تاریخ بشر با روسپی و روسپی گری ارتباط عجیبی دارد. یک ارتباط متناقض. از یک طرف میرسد به مادری که توسط پسر 19 ساله اش کشته میشود به جرم ارتباط نا مشروع (خبر از سایت تابناک)!از طرفی صیغه ای، معشوقه و خواستنی ست در نظر بعضی ها. حتی در نظر همین قاتل مادر!
دختری توسط پدر و برادرانش سر بریده میشود تا لکه دار نشود آبروی خانواده... همان برادر و پدر در خلوتش چه ها که نمیکند.
اینجاست که میرسیم به دو تعریف: روسپی خوب و روسپی بد.
روسپی خوب روسپی من است! روسپی بد روسپی تو! روسپی خوب اسمش صیغه ای و کنیز است. روسپی بد را باید سنگسار کرد! اما ته داستان بر میگردد به بی ریشگی بنی بشر. میرسد به من، میرسد به تو. میرسد به آنچه که نیست...

3-کتاب Kite Runner کتاب خواندنی ست. در قسمتی از داستان یک صحنه سنگسار در افغانستان در زمان حکومت طالبان به قلم زیبای نویسنده تصویر میشود. یکی (عاصف) عربده میکشد، حکم خدا را اجرا میکند، و سنگ میزند و سنگ میزند و لذت می برد از زجه زدن یک آدم... مردم هم جمع شده اند تا ببینند اجرای حکم خدا را و هورا بکشند... این عاصف خودش هر از چندی کودکی یتیم را میخرد از یک یتیم خانه ای تا برایش برقصد و همخوابه اش شود!

4-یک مطلب زیبایی هم در "و خدایی که در این نزدیکیست..." هست که بی ارتباط با پا نوشتهایی که اینجا آورده ام نیست. البته خیلی هم ربط ندارد به این پا نوشتها ولی زیباست.
5- همه اینها را نوشتم تا بگویم روسپیها آدمهای بدی نیستند. بعضیها روی ر و س پ ی و روسپی گری را سپیدِ سپید کرده اند. به قول فروغ:
"و بر سر دلقکان پست،
وچهره وقیح فواحش
یک هاله مقدس نورانی
چونان چتر مشتعلی می سوخت"

امضا: جمعیت حمایت از روسپیان

۱۴ نظر:

ناشناس گفت...

هی فلانی !
زندگی شاید همین باشد ...
یک فریب ساده و کوچک .
آن هم از دست عزیزی که تودنیا را
جز برای او و جز با او نمی خواهی .
من گمانم زندگی باید همین باشد .
مهدی اخوان ثالث

ناشناس گفت...

يادمان باشدبه دل كوزه آب كه به آن سنگ شكست , بستى ازروى
محبت بزنيم. تااگرآب در آن سينه پاكش ريزد آبرويش نرود !

يادمان باشد فردا نازگل رابكشيم , حق به شب بو بدهيم ونخنديم دگر, به تركهاى دل هرگلدان !و به انگشت نخى خواهيم بست !

تافراموش نگردد فردا , زندگى شيرين است .

ناشناس گفت...

دلم تنگ است
دلم اندازه حجم قفس تنگ است
سکوت از کوچه لبریز است
صدایم خیس و بارانی است

(سلام استاد،
دوست دارم برام یه کاری انجام بدی!
دوست دارم برام دعا کنی....خیلی زیاد.
قبوله؟!
نمی دونم چرا بعضی وقتها دلم اینقدر می گیره!)

ناشناس گفت...

خدایا ........

به من زیستن عطا کن

که در لحظه مرگ

بر بی ثمری لحظه ای که

برای زیستن گذشته است

حسرت نخورم

دکترشریعتی

ناشناس گفت...

ای صميمی ای دوست گاه بی گاه لب پنجره خاطره ام می آيی
ای قديمی ای خوب ! تو مرا ياد کنی يا نکنی ، من به يادت هستم

Hamed گفت...

oomadi? khosh oomadi!
belakhare update shod!

omidvaram ke khoob bashi,
Injast ke miresim be do tarif mano yade asasan mafahimi mesle 2 bardasht az yek padideye vahed andakht,mesle esm gozari taghriban ye hesse analogue beyne mard o zan ,yeki be hesadat va yeki be gheyrat, hamoone
male man khoob male to bad!

nadidam in filmo vali nemidoonam chera motmaen nistam!
hala mamnon az moarrefish,
Take care
be omide didar
In taranei ham ke gofti kheyli doost daram
mesle Taak va ...
bagheye oonaye ke migan oon chizaye ke adam doost dare beshnave

وحید گفت...

پاسخ طیبه:
برات آرزو میکنم هرچه زودتر دلت باز شه و با همتت مشکلات رو حل کنی. یادمه پشتکار خوبی داشتی (از کارگاه عمومی یادمه)
-اما در مورد دعا باید بگم که اعتقاد زیادی بهش ندارم. هر چیزی رو که میخوای براش تلاش کن و بدستش بیار. به کسی هم تکیه نکن. فکر کن خودتی و خودت. همیشه هم امیدوار باش. هرجا که شکست خوردی استراتژیت رو تغیر بده یا دنبال یه راه دیگه بگرد. یه مهندس دور و برش رو با دقت نگاه میکنه بعد برا حل مشکلش یه راه درست انتخاب میکنه. منظورم اینه که اگه قرار بود دعا مشکلی حل کنه پس چرا...
انسان عاشق آزادیه. وقتی دایم بزاریش تو قفس قوانین و هنجارهای اجتمایی و مذهبی دلش میپوسه. احساس مفید بودنش رو از دست میده. یادش میره که کسیه. روزمره میشه. میشه یه بنده ی خوب. بهتر بگم میشه یه بره خوب. ولی بعیده بندگی کمالی باشه که آدم دنبالشه. من برات آرزوی موفقیت و شادی دارم، اما دعا کردن بلد نیستم.
-در ضمن ممنون از شعرهای قشنگ. گاهی شعر تنها پناهگاه دلتنگی آدمه. البته پفک نمکی همیشه پناهگاه خوبیه!
2-پاسخ حامد:
ممنون حامد جان. خیلی سرم شلوغ بود. درگیر اسباب کشی و ... خلاصه کم کاری ما رو ببخشید. سلام برسون رفیق. در ضمن ممنون از توضیحات خوبت.

ناشناس گفت...

همه ي فرشته ها باكره نيستند
و همه ي باكره ها فرشته نيستند
Baraie Yeki Az Post Haie Jadid Entekhabesh Karde Boodam. Yek Joor Haii Be Poste Shoma Bishtar Rabt Dasht ...!

ناشناس گفت...

ROozanehaie Adio Khali Az Haiejanet Ro Ke KhOondam , Delam Gereft. Shaiad Az Hese Melse Hesadat ....
!...!

ناشناس گفت...

Bebinam Baraie VorOOd Be In Jam'Eiat, Jaie Khasi Baiad Petition Ham Emza KOnim ?!
Vali ...
Yek Chize Digar ....
Hamishe Labe Laye Bad Bakhtihaie Yek Zan
Rad Paie Zane Digar Ra Mitavan Did ....

ناشناس گفت...

سلام
مرسی استاد گلم،تو برام آرزوهای خوبی کردی،منظور من از دعا کردن همین بود!
تعریف من از دعا همین آرزوهای خوبه!
راستی اگر به دعا اعتقاد نداری پس چرا یه پست به اسم برایم دعا کنید داری؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
راهنمایی هاتون هم خیلی عالی بود،دارم سعی می کنم عملی شون کنم.
راستی:
راجع به هنجارها و قوانینی که آدمو مثل زندونی میکنه گفتین!
باید بگم من هیچ وقت درگیر جزِییات نبودم،از این لحاظا برام مشکلی ایجاد نشده که البته اینو مدیون خانوادم هستم.
دیدم که اونا گاهی جلوی آدمای دیگه وایسادن به خاطر من اما جلوی زندگی کردن منو به خاطر کسی نگرفتن!
من به خاطر داشتن یه خانواده کوچیک و مهربون که معتقدن بچه رو باید برای زمان خودش تربیت کرد نه گذشته همیشه خدا رو شکر می کنم.

ناشناس گفت...

شاید دلیل این همه دلتنگی هام و خستگی هام با وجود داشتن خونواده ای که بالا توصیف کردم برات علامت سوال شه!
راستش دلم برای بابام بینهایت تر از بینهایت تنگه و دلیله غصه هام ...
اصلا ولش کن،همین قد بسه،
الان دیگه دوست ندارم بیشتر حرف بزنم.
برام دعا کن.

ناشناس گفت...

اصلا بیا یه عکس خوشگل از پدیده نژادمون ببینیم بخندیم
http://tanz-sargarmi.blogfa.com/8706.aspx

ناشناس گفت...

چرا سعی می کنید همه چی رو باهم قاطی کنید ؟
چرا چشاتونو می بندید و فریاد می زنید ؟
اگه حرفتون حقه چرا وای نمیستید تا جوابی بشنوید ؟
ببینید دوستان هر آدم عاقلی که فقط کمی درباره ی اسلام بدونه به سادگی فرق روسپی رو با کنیز و صیقه می فهمه حد اقل بچه ی کنیز مال صاحبشه ولی بچه ی روسپی یا محکوم به سقطه یا باید تا آخر عمر بی بابا بزرگ بشه.